Een belangrijk onderdeel van de aandrijving van de auto is de distributieketting of distributieriem. De distributieketting of -riem brengt de krukas in verbinding met de nokkenas, waardoor de nokkenas wordt aangedreven. De nokkenas en de krukas draaien daardoor in dezelfde richting en hetzelfde tempo. De nokkenas zorgt ervoor dat de cilinderkleppen op het juiste moment openen en sluiten, terwijl de krukas op de goede momenten de zuigers in de cilinders op en neer laat gaan. De distributieketting of distributieriem is dus essentieel voor het aandrijven van de auto. Ze bevinden zich niet beiden in een auto, maar slechts een van de twee. Maar, wat is het verschil tussen een distributieketting en een distributieriem?
Wat is het verschil?
De distributieketting en -riem zijn beide van heel sterk materiaal gemaakt, omdat ze niet moeten kunnen breken door de grote trekkracht die erop komt te staan. De materialen van de twee verschillen echter wel. De distributieriem bestaat uit een soort kunststof, terwijl de distributieketting uit gehard staal bestaat. Daarnaast verschillen de twee in vorm. De distributieriem is getand aan één kant, en de distributieketting bevat alleen schakels.
Heeft mijn auto een distributieketting of distributieriem?
Het is belangrijk om te weten of er een distributieketting of distributieriem in uw auto zit. Een distributieriem moet namelijk vervangen worden, en een distributieketting niet. Om hierachter te komen, hoeft u alleen maar even naar de motor van uw auto te kijken. Een kunststof kap betekent dat uw auto een distributieriem heeft, en een metalen kap betekent dat uw auto een distributieketting heeft. Daarnaast kunt u ook altijd even kijken in de handleiding van uw auto.
Welke is beter?
Het antwoord op deze vraag blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie. Als autobezitter zult u het verschil merken in het onderhoud van het onderdeel. Een distributieketting gaat in principe een autoleven lang mee, tenzij deze eerder vervangen moet worden door bijvoorbeeld verkeerd oliegebruik. Dit maakt de distributieketting duurzamer. Een distributieriem daarentegen moet ongeveer om de 4 of 5 jaar vervangen worden. Dit is van groot belang, omdat er erg grote schade kan ontstaan in de cilinderkop als de riem breekt. Doordat de distributieketting niet of minder vaak vervangen moet worden, kan het aantrekkelijk zijn om voor die optie te kiezen. Mocht er niet meer genoeg spanning op de distributieketting staan, is het slim om online een distributiekettingset te kopen. Dit kan veel geld schelen en voorkomt een duurdere reparatie!